FÖRSAMLINGENS GEMENSAMMA BÖN & FASTA   11 – 30 mars 2024

Jesu nitälskan för det verk som Fadern gett honom att utföra.

 Lidelsen för ditt hus skall förtära mig. (Joh 2:17) 

Kristus däremot var som son betrodd (av den som hade utsett honom) att råda över hans hus. Och hans hus är vi, så länge vi behåller den frimodighet och stolthet som vårt hopp ger oss. (Hebr 3:6)

Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå under, och ingen skall rycka dem ur min hand. Vad min fader har gett mig är större än allt annat, och ingen kan rycka det ur min faders hand. Jag och Fadern är ett.« (Joh 10:27-30)

Den nitälskande Guden Du skall inte tillbe någon främmande gud, ty Herrens namn är Den svartsjuke, han är en svartsjuk Gud. (2 Mos 34:14)

Slappna inte i er iver, håll er brinnande i anden. (Rom 12:11)

Och de sade till varandra: »Brann inte våra hjärtan när han talade till oss på vägen och utlade skrifterna för oss (Luk 24:32)

Brinnande hjärtan, giv oss, o Gud, hjärtan som flammar och lågar. Villighet giv oss att lyda ditt bud, mod att för dig allting våga. Väckelsens vårtid giv oss av nåd, elden som själarna tänder. Led oss allt djupare in i ditt råd, lyft över oss dina händer. (PoS 669)

Väck passionen i mitt hjärta
Låt den välla fram, låt den välla fram
Mer av dig, mer av dig   Helig ande brinn i mig
Mer av dig, mer av dig   Mer av Jesus

Vi ber för:

Fokus på barnen i världen i dessa tider: Utsatta barn, hemlösa barn, föräldralösa barn. Barnen i församlingen. Enhet i Anden, ödmjukhet inför Gud och varandra. Urskiljningens gåva. –Helande bland oss. Frälsning för de som besöker församlingen. Frälsning för våra anhöriga som svar på bön. Vi ber för var och en varje dag

FÖRSAMLINGENS GEMENSAMMA BÖN & FASTA   16 oktober – 5 november 2023

Men den tid kommer, ja, den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. . (Joh. 4:23)

I fråga om de andliga gåvorna, bröder, vill jag också att ni skall ha kunskap. (…) Nådegåvorna är olika, men Anden densamma. Tjänsterna är olika, men Herren densamme. Verksamheterna är olika, men Gud är densamme, han som verkar i allt och överallt.

Hos var och en framträder Anden så att den blir till nytta. (…)

Allt detta åstadkommer en och samma Ande genom att fördela sina gåvor på var och en så som den själv vill. Ty liksom kroppen är en och har många delar och alla de många kroppsdelarna bildar en enda kropp, så är det också med Kristus. Med en och samma Ande har vi alla döpts att höra till en och samma kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria, och alla har vi fått en och samma Ande att dricka. Kroppen består inte av en enda del utan av många. (…)                Men när Gud satte samman kroppen lät han de ringare delarna bli särskilt ärade, för att det inte skulle uppstå splittring inom kroppen och för att alla delarna skulle visa varandra samma omsorg. Lider en kroppsdel, så lider också alla de andra. Blir en del hedrad, så gläder sig också alla de andra.

 Ni utgör Kristi kropp och är var för sig delar av den. (…)

 Nej, men sök vinna de nådegåvor som är störst. Och då skall jag visa er en väg som är överlägsen alla andra. (ur 1 Kor 12)

>>   Vägen framför andra: kärleken  <<   (Läs 1 Kor 13)

Sträva efter kärleken, men sök också vinna de andliga gåvorna (1 Kor 14)

***

Men nu är slutet på allting nära. Var då samlade och nyktra, så att ni kan be.

 Framför allt skall ni älska varandra hängivet, ty kärleken gör att många synder blir förlåtna. Var gästfria mot varandra utan att knota. Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds nåd i dess många former. Den som talar skall komma ihåg att han får sina ord från Gud, den som tjänar att han tjänar med den styrka Gud ger. Låt Gud förhärligas i allt detta genom Jesus Kristus. Hans är härligheten och makten i evigheters evighet, amen. (1 Petrus 4:7-11)

***

Vi ber för:

ödmjukhet, renhet och vilja att söka de gåvor genom vilka vi bygger upp, förmanar och tröstar församlingen.

Att Guds kärlek drabbar oss i församlingen. Enhet i Anden, ödmjukhet inför Gud och varandra.

Att vi ska växa i tro och kärlek för att, enskilt och som församling, visa världen Kristi sanna ansikte.

Helande bland oss. Frälsning för våra anhöriga som svar på bön.

Vi ber för var och en varje dag

FÖRSAMLINGENS GEMENSAMMA BÖN & FASTA  

10 oktober – 30 oktober 2022

Visa mig, Herre, din väg, så att jag kan vandra i din sanning.

Lär mig att helhjärtat vörda ditt namn. (Ps 86:11)

Jag vill ge dig insikt och lära dig den väg du skall gå,

jag vill ge dig råd, min blick skall följa dig. (Ps 32:8)

Herren, vår Gud, talade till oss på Horeb: »Länge nog har ni dröjt kvar vid detta berg. Bryt nu upp och gå mot

Länge nog har ni gått omkring vid dessa berg. Vänd nu mot …!            Herren, din Gud, har välsignat dig i allt som du har företagit dig, och han har följt din vandring genom den väldiga öknen. I fyrtio år har Herren, din Gud, varit med dig. Ingenting har fattats dig. (5 Mos 1:6; 2:3,7)

Vi ber att vi gemensamt, målmedvetet och beslutsamt vågar gå vidare på den väg som Herren leder oss in på.

Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta och lita inte till ditt eget förstånd. Tänk på honom var du än går, så skall han jämna vägen för dig. Tyck inte att du själv är vis, frukta Herren och fly det onda. Det ger hälsa åt din kropp, kraft åt alla dess ben. (Ords. 3:5–8)

***

Jag förhärjar berg och höjder, allt som växer där skall torka bort.

Floder förvandlar jag till torra fåror, jag låter sjöarna torka ut.

Jag skall leda de blinda på vägen, föra dem längs okända stigar.

Mörkret framför dem gör jag till ljus, oländig mark blir jämn.

Det jag nu har sagt skall jag göra, jag viker inte från det. (Jes 42:15–16)

***

Övriga böneämnen

Befrielse.

Ett ödmjukt hjärta inför Gud och varandra. (se Ps 51:19)

Relationer mellan varandra i församlingen.  / Vår hälsa.

Väckelse.  / Våra grannar.

Våra hemliga böneämnen.

Vi ber för var och en varje dag. Använd gärna medlemslistan från årsmötet.

*****

FÖRSAMLINGENS GEMENSAMMA BÖN & FASTA  

28 mars – 16 april 2022

***

»Ty ingenting är omöjligt för Gud.« Maria sade: »Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt.« (Luk 1.37-38)

”Ty för Gud är ingenting omöjligt.  Finns ej möjlighet till en omöjlighet.
För vad Gud har lovat oss det håller Han.  Och vi vet att Han både vill och kan!”

VI BER FÖR

  • Att finna vår väg vidare i Kristi efterföljelse i en tid efter pandemi samt inför de stora utmaningar och påfrestningar som hela världen blir utsatt för.
  • Väckelse i församlingen! Att alla på allvar ska söka Gud! Vårt ansvar

att tyda tiden rätt / att förstå vad som ger oss sann frid och sann glädje /

att förstå att tiden är inne för Guds besök /

Ty nu är tiden inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, hur blir då slutet för dem som inte vill tro på Guds evangelium? Om den rättfärdige blir räddad med knapp nöd, hur går det då med den ogudaktige och syndige? Därför skall de som lider efter Guds vilja överlämna sitt liv åt sin trofaste skapare och göra det goda. (1 Petr 4.17-19)

  • Att den här platsen ska vara en plats där människor verkligen blir befriade!

– När ni kommer till honom, den levande stenen, ratad av människor men utvald av Gud och ärad av honom, då blir också ni till levande stenar i ett andligt husbygge. Ni blir ett heligt prästerskap och kan frambära andliga offer som Gud vill ta emot tack vare Jesus Kristus. (1 Petr 2:4-5)

Mitt hus skall vara ett bönens hus

***

Brinnande hjärtan giv oss, o Gud, hjärtan som flammar och lågar.

Villighet giv oss att lyda ditt bud, mod att för dig allt vi vågar.

Väckelsens vårtid giv oss av nåd, elden som själarna tänder.

Led oss allt djupare in i ditt råd, lyft över oss dina händer (PoS 669:1, 4)

***

Jesus sade: Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar.

Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria. (…)

 Sannerligen, jag säger er: var och en som syndar är slav under synden.

Om nu Sonen befriar er blir ni verkligen fria.(Joh 8:31-36)

*******

  • Vi ber för befrielse och frälsning för våra familjer;
  • för var och en varje dag; för den som har ansvar för bönen varje dag.

 Låt oss orubbligt fortsätta att bekänna vårt hopp, ty han som gav oss löftena är trofast. Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar, och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.(Hebr 10:23-25)

*****************

11 – 31 oktober 2021

***

Vad ni än gör, så gör allt till Guds ära  (1 Kor 10:31)

*Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig. Den härlighet som du har gett mig har jag gett dem för att de skall bli ett och för att liksom vi är ett, jag i dem och du i mig, de skall fullkomnas och bli ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och älskat dem så som du har älskat mig. (Joh 17:21-23)

     *Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Alla skall förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek. (Joh 13:34-35)

      * I ett liv med Kristus Jesus kommer det an … på tron, som får sitt uttryck i kärlek.

Ni är ju kallade till frihet, bröder. Låt bara inte den friheten ge köttet något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek. 

*Hela lagen sammanfattas i detta enda bud: Du skall älska din nästa som dig själv.

*Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag. (Gal 5:6, 13-14;6;2)

***

BÖN och FASTA — I bön, vakna, vakande och vaksamma öppnar vi oss och gör oss känsliga inför den Helige Andes verk i våra hjärtan och i våra relationer i kyrkan och vidare i världen.

***

  • Om det alltså finns tröst genom Kristus, uppmuntran från kärleken och gemenskap från Anden, om det finns ömhet och medkänsla, gör då min glädje fullkomlig genom att visa enighet. Lev i samma kärlek, eniga i tanke och sinnelag, fria från självhävdelse och fåfänga. Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Tänk inte bara på ert eget bästa utan också på andras. Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus.Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas för Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära.              (Fil 2:1-11)
  • Men för er alla gäller: klä er i ödmjukhet mot varandra, ty Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka visar han nåd. Böj er alltså ödmjukt under Guds starka hand, så att han upphöjer er när tiden är inne, och kasta alla era bekymmer på honom, ty han sörjer för er.          (1 Petr 5: 5a-7)
  • (Se också Efes 4:17- 5:6) – v 5:1-2: Ta alltså Gud till föredöme, som hans älskade barn.Lev i kärlek, så som Kristus har älskat oss och utlämnat sig själv för vår skull som en offergåva, ett välluktande offer åt Gud.
  • Och hoppet sviker oss inte, ty Guds kärlek har ingjutits i våra hjärtan genom att han har gett oss den heliga anden. (Gal 5:5)

Församlingens gemensamma bön (& fasta)

  • Därför måste vi desto mer ge akt på det vi har fått höra, så att vi inte tappar kursen. /Låt oss därför inte uppehålla oss vid det man först får lära sig om Kristus utan gå vidare till det som är avsett för vuxna. Nej, med Guds tillåtelse går vi vidare. (Hebr 2:1; 6:1-3)
  • Ge inte upp er frimodighet, den skall rikligen belönas. Uthållighet är vad ni behöver för att kunna göra Guds vilja och få vad han har lovat, ty: Ännu en liten tid, sedan kommer han som skall komma, och han skall inte dröja. Min rättfärdige skall leva genom sin tro. Men: Om han drar sig undan är han inte längre till glädje för mig. Vi hör inte till dem som drar sig undan och går förlorade, utan till dem som tror och räddar sitt liv. (Hebr 10:35-39)
  • När vi nu är omgivna av en sådan sky av vittnen, låt oss då, även vi, befria oss från allt som tynger, all synd som ansätter oss, och hålla ut i det lopp vi har framför ossLåt oss ha blicken fäst vid Jesus, trons upphovsman och fullkomnare. För att vinna den glädje som väntade honom uthärdade han korset utan att bry sig om skammen och sitter nu till höger om Guds tron. (…) Styrk därför era matta händer och svaga knän. Gör stigen rak för era fötter, så att det ben som haltar inte går ur led utan i stället blir friskt igen. Sträva efter fred med alla och efter den helgelse utan vilken ingen får se Herren. Vaka över att ingen kommer bort från Guds nåd och att inte någon bitter rot skjuter skott och blir ett fördärv som angriper många. (Hebr 12:1-2, 12-15)

Böneämnen:

Vår bön under denna tid gäller vår församling och dess framtid. Hela församlingen, tillsammans, som en kropp, går in den ständiga bönen (jfr Apg.1:14).     Vi ber för insikt om vidare vandring, om den Helige Andes kraft och ledning i församlingens liv (jfr Apg. 1:8).
Vi ber att vi gemensamt, målmedvetet och beslutsamt vågar gå vidare på den väg som Herren öppnar för oss. 
Vi vill söka det som Gud har berett åt dem som älskar Honom (se 1 Kor 2:9-12).
Vi vill lära känna vår Herre Jesus Kristus, lära känna Kristi kärlek (Efes 3:16-19; Fil 3:10)
Vi vill vara till glädje för vår Herre och Gud.

***

  • Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång, inte olycka. Jag skall ge er en framtid och ett hopp. När ni åkallar mig och ber till mig skall jag lyssna på er. När ni söker mig skall ni finna mig. Ja, om ni helhjärtat söker efter mig skall jag låta er finna mig, säger Herren. Jag skall vända ert öde(Jeremia 29:11-14)
  • Var därför beredda att bryta upp, och håll er vakna. Sätt allt ert hopp till den nåd som kommer er till del när Jesus Kristus uppenbaras. Ni är lydnadens barn, låt er inte styras av de begär som behärskade er medan ni ännu var okunniga. Lev ett alltigenom heligt liv, liksom han som har kallat er är helig. Det står ju skrivet: Ni skall vara heliga, ty jag är helig. (1 Petr 1:13-16)
 

**********

2020-03-16

”Daniel, du högt älskade”, sade han till mig, ”ge noga akt på det jag har att säga dig: Res dig upp! Nu har jag sänts till dig.” När han talade till mig reste jag mig darrande. 12Han fortsatte: ”Var inte rädd, Daniel. Ända sedan den dag du började söka efter insikt och ödmjuka dig inför din Gud har dina ord blivit hörda. För dina ords skull har jag kommit. Daniel 12

***

Fasta innebär att avstå eller minska matintaget under en viss period, men ven att avstå något som till vardags upptar tid och energi. Som en hjälp till större medvetenhet och koncentration på det verkligt viktiga. Budskapet är att avhålla sig från onödiga ord, rykten och skvaller för att lyssna till ord som verkligen betyder något. Att under fasteperiod lyssna på och tala direkt till Jesus Kristus. En nödvändig uppmaning till alla oss som dagligen översköljs av oändligt många ord och meningar, inte minst genom närvaron på sociala medier. Ett brus som gör det utmanande att urskilja Andens viskning. (Av Joakim Hagerius, ledarskribent i tidningen Dagen)

***

Inte heller oanständigt och tanklöst eller lättsinnigt tal – sådant passar sig inte – utan bara tacksägelse till Gud. (Efes 5:4). Det som är sant, det som är upphöjt, rätt och rent, det som är värt att älska och akta, allt som kallas dygd och allt som förtjänar beröm, ta fasta på allt detta. (…) Då skall fridens Gud vara med er (Fil 4:8-9)

Böneämnen:

Församlingen – för insikt om vidare vandring.

Enhet – vi vänder oss från vårt eget och söker Guds vilja och vision för oss.

Ödmjukhet – inför Gud och inför varandra.

Vi ber om en musiker och en IT-kunnig person.

Vi ber för var och en varje dag. Använd gärna medlemslistan från årsmötet.

Vi ber för oss själva, för ett djupare andligt liv i ljuset av Sanningens Ande och andliga nådegåvor. Vilken gåva har Gud lagt i mig och hur kan Han utveckla den till välsignelse för mina syskon?

***

Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Matteus 18:19

***

”Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen utan att du skall bevara dem för det onda. De är inte av världen, liksom inte heller jag är av världen. Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning. Liksom du har sänt mig till världen, så har jag sänt dem till världen. Och jag helgar mig för dem, för att de skall vara helgade i sanningen.

Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig. Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig.”    – Jesus Kristus

Johannesevangeliet 17:15-21